Skip to main content
Mitä ajattelin tänään

Kannattaako haastattelussa olla ihminen?

By 27.4.202014 helmikuun, 2021No Comments

Toimittajilta tulee joskus yllättäviä haastatteluehdotuksia. Mitä niihin kannattaa vastata?

Tekniikka&Talouden kokenut toimittaja Janne Tervola etsi Linkedinissä haastateltavaa mielenterveydestä koskevaan juttuun.

Vaistomainen reaktio on monella yrityksen maineesta vastaavalla henkilöllä yksiselitteisen kielteinen. Meidän yrityksestä ei kukaan sitten osallistu tuohon. Kaikki yritykseen liitetyt keskustelut, jotka menevät ohi brändikäsikirjan, ovat yritykselle riski.

Paitsi että joskus riski kannattaa ottaa.

Nykyään on etu, jos yritys ja/tai johtaja tunnetaan inhimillisyydestään. Hänet koetaan lähestyttäväksi. Oman ihmisyyden julkinen avaaminen, ilman pakkoa, on yksi parhaita keinoja päästä tähän.

Erityisen suuren vaikutuksen pystyy saamaan aikaan, jos toimii teflonmaisesta ja kovasta kilpailusta tunnetuilla aloilla, kuten rahoitusmaailmassa, liikkeenjohdon konsultoinnissa, lakiasiaintoimistoissa tai pörssiyrityksen/kv-yrityksen johtajistossa.

Haastateltava tulisi tunnetuksi ihmisenä robottien keskellä. Se on hyvä imago.

Toki haastattelu tulee pohjustaa hyvin. Kannattaa miettiä, mihin keskustelu kenties johtaa ja mitä jatkokysymyksiin voi vastata.

On hyviäkin syitä, miksi haastattelua silti ei kannattaisi antaa. Jos asiaa ei ole aiemmin käsitellyt työpaikallaan, sen julkistaminen median kautta voi aiheuttaa hämmennystä. Vaikeimmissa mielenterveyden häiriöissä ihmiset varmasti myös pohtivat, kykeneekö ihminen selviytymään töistään.